• Nieuws
  • Blog van de voorzitter #8 – “Het mooie ‘vak’ wat arbitrage heet”

woensdag 14 december 2022

Blog van de voorzitter #8 – “Het mooie ‘vak’ wat arbitrage heet”

Woensdagmiddag, later dan normaal, met een aantal weken van afwezigheid weer een blog van de voorzitter. Elke keer blijft het toch een uitdaging om leuke onderwerpen te vinden voor het blog. Dit blog wil ik grotendeels wijden aan arbitrage.
Voor mij is het ‘vak’ arbitrage misschien wel het mooiste van het korfbal. Persoonlijk heb ik mijn grootste successen gehaald met het leiden van wedstrijden. Zo mocht ik in 2015 als assistent scheidsrechter de finale in Ahoy fluiten tussen Deetos A1 en Fortuna A1, in 2019 als reserve scheidsrechter bij de finale aanwezig zijn tussen Fortuna 1 en PKC 1 en hadden we in datzelfde seizoen de eer om de Ereklassefinale op het veld te fluiten tussen LDODK 1 en Dos ’46 1.
Voor mij is het dus op vele vlakken het leukste wat er is. Hoe komt het dan dat er jaarlijks op bondsniveau en verenigingsniveau te weinig scheidsrechters zijn? Wat is de spreekwoordelijke drempel die heel erg veel mensen tegenhoudt om een wedstrijd te gaan fluiten.
Deels denk ik dat het komt door de negatieve media-aandacht die er, zeker de laatste speelronden, aan gegeven wordt. Als scheidsrechter liggen al je beslissingen onder een vergrootglas. Als je foutloos fluit zal je niemand horen tijdens een wedstrijd, maar als het in de ogen van een speler de verkeerde beslissing is, dan ben je als scheidsrechter de gebeten hond. Waarom is dat? Maken spelers in het veld geen fouten?
Natuurlijk wel, meer fouten dan een gemiddeld scheidsrechter dat doet. Het probleem is echter dat een scheidsrechter er eigenlijk altijd alleen voor staat, hij kan niet terugvallen op zijn of haar medespelers. Is het dan wel eerlijk om zo kritisch naar een scheidsrechter te kijken als je aan het spelen bent? Ik vind zelf van niet, een scheidsrechter doet ook zijn best om de wedstrijd zo goed als hij kan tot een goed einde te brengen. Zullen we eens met z’n allen proberen om het kleine aantal scheidsrechters die we hebben even iets meer te gaan waarderen? Dat maakt het voor zowel de teams als de scheidsrechter een stuk aangenamer.

Nu ik het toch over scheidsrechters heb…. Zonder scheidsrechter geen wedstrijd, dat weet iedereen. Daarom zijn we sinds dit seizoen A-junioren aan het inzetten om onze jeugd te fluiten. We groeien qua jeugdleden gestaag sinds begin van het seizoen. Met gevolg meer teams, meer scheidsrechters nodig gedurende het seizoen. Van een aantal leden weten we dat ze absoluut niet willen fluiten, geen probleem, je kunt mensen sturen richting het fluiten, niet dwingen. Erwin en Eline wilden absoluut niet fluiten, zij zijn onze nieuwe F1 gaan trainen….Vele handen maken licht werk!
Erik en Yvonne doen seizoen in, seizoen uit hun best om alle teams te voorzien van trainers en scheidsrechters. Dit lukt met wisselend succes. Door het meer inzetten van de oudere jeugd om de wedstrijden van onze jongste jeugd wordt voor hun het werk ook een stukje makkelijker. Denk dus niet als je op een wedstrijd ingedeeld wordt, laat iemand anders het maar uitzoeken, maar probeer het een keer. Ieder groot succes begint met een kleine stap in de goede richting. Weet ook dat je er niet alleen voor staat. Wij zorgen er als bestuur en TC voor dat er als je dat wilt, iemand met scheidsrechterservaring aanwezig is om te helpen als dat nodig is of tips te geven als je graag iets beter wilt gaan fluiten. Alle begin is moeilijk, laten we dat voorop stellen, maar als je het nooit probeert, weet je ook niet of je het leuk vindt…

Het is inmiddels half december geworden, Sinterklaas is weer het land uit en de kerstman staat al weer vrolijk op de deur te bonzen. Over 2 weken staat het kerstdiner voor onze vrijwilligers op de planning. Dit jaar staan Yvonne, Marleen en Karlijn in de keuken. Jeanette en Cor zorgen voor de aankleding van de tafel. Zie je? Ook hier geldt het principe van vele handen….

Een aantal blogs geleden heb ik de recreanten al een keer benoemd. We zijn nog bezig om hier invulling aan te geven. Dit blijkt wat lastiger dan gedacht, mede omdat we nog maar een beperkt aantal spelers hebben hiervoor. Mocht je iemand kennen die graag met de recreanten mee wil trainen, spreek iemand van het bestuur even aan en we nemen contact met diegene op als we wat meer duidelijkheid kunnen bieden.

Dan is het binnenkort tijd voor een feestje, als je het kerstdiner niet meetelt uiteraard.
6 januari is onze nieuwjaarsreceptie. De inloop is vanaf 17:00 uur. Er zal een vorm van een buffet zijn. Schrijf je hiervoor even in op de lijsten die in de kantine komen te hangen! Mocht je geen gebruik willen maken van het buffet ben je uiteraard ook gewoon welkom. Het buffet is trouwens kosteloos, de drankjes moeten wel afgerekend worden.

Tot slot nog een aantal onderwerpen waar we op dit moment nog druk mee bezig zijn als bestuur:

• Er wordt gekeken naar nieuwe geluidsapparatuur voor de kantine
  • De vrijwilligers worden ingedeeld op basis van de formulieren die ingevuld zijn
  • Veel achterstallige administratieve punten worden bijgewerkt
  • Ledenwerving en ledenbehoud staat hoog op de agenda

Alle zieken en geblesseerden van harte beterschap en een spoedig herstel gewenst!

Voor nu, fijne kerstdagen iedereen!

Alex den Hartog
Voorzitter KV Zetten